This Girl’S Black Book Review: De blanke Masaï door Corinne Hofmann

19 januari 2014

Boek review nummer drie door Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer een boek review over: de blanke Masaï  door Corinne Hofmann.

de witte masai boek review

De blanke Masaï

Corinne Hofmann

Corinne en Lemalian

De blanke Masaï is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Corinne Hofmann, een Zwitserse dame die tijdens een vakantie in Kenia een statige Masaï krijger tegen het lijf loopt. Ondanks dat ze met haar vriend is, wordt ze op slag verliefd en kan ze het beeld van deze bijzondere Masaï genaamd Lemalian, niet meer uit haar hoofd krijgen. In haar heftige verliefdheid besluit ze alles achter te laten in Europa. Haar familie, vrienden, kledingzaak en toenmalige vriend, alles laat ze achter om haar hart te volgen naar Kenia. Een sprookje lijkt werkelijkheid te worden: ze onmoet Lemalian weer en de liefde tussen de twee is ongekend. Uiteindelijk trouwt Corinne met haar geliefde krijger, wonen ze in een traditioneel Masaï dorp in een manyatta (een hut van stro, takken en gedroogde koeienmest) en krijgen ze een dochter. Maar…is de liefde echt grenzeloos? Kan ware liefde alles overwinnen? In dit geval gaat de liefde en het geluk dat zij samen ervaren gepaard met (te) grote cultuurverschillen, hongersnood, malaria en een extreem jaloerse echtgenoot. Toch besluit Corinne er het beste van te maken en een eigen winkeltje te starten in het dorp waar zij wonen. Dit winkeltje wordt zo succesvol dat zij en het dorp hier goed van kunnen leven. Maar na vier jaar overschaduwen de negatieve kanten de liefde die in de eerste instantie zo groot was. Corinne trekt het niet meer en in haar eentje beraamt ze een plan om terug naar Europa te vluchten. Mét hun dochter… zónder haar succesvolle winkeltje en zónder man.

de witte masai 2

Bron foto: Volkskrant

Door het boek heen verandert Corinne velen malen. In de eerste instantie van krachtige zakenvrouw naar naïeve grenzeloos verliefd kandidaat. Maar dan als zij eenmaal in het dorp woont, besluit zij er het beste van te maken en groeit ze weer van naïeve grenzeloos verliefd kandidaat naar sterke en onafhankelijke vrouw. Op het laatst in het boek verandert ze weer naar strijdlustige moeder, die alles zou opgeven om de beste situatie voor haar kind te creëren.

In het begin van het boek haalt ze gebeurtenissen aan waarop ze later zegt terug zal komen. Toen ik het boek uit had bedacht ik mij ineens dat ze dat niet meer gedaan had. Althans, ze had het in ieder geval niet meer aangegeven. Doordat ik het boek niet in één keer heb uitgelezen, kan het ook zijn dat ik erover heen heb gelezen.

7

Als je van ‘grenzeloos verliefd’-verhalen houdt, is dit boek een aanrader. Het is niet specifiek een boek dat alleen over donkere personen gaat, maar het geeft een heel bijzonder kijkje in het leven van de Masaï stam. Je leest veel over de Masaï tradities, gebruiken en taboes. Aangezien Afrika het land is waar wij allemaal vandaan komen, is dit voor donkere mensen een aanrader, maar het is ook een aanrader voor alle andere liefhebbers van romantische reisverhalen. De blanke Masaï is een bijzonder verhaal, iets waar je zelf misschien eens over fantaseert maar nooit zou doen, omdat de cultuurverschillen zo groot zijn.

Het boek is in 2006 verfilmd, hieronder kun je de trailer zien: