This Girl’S Black Book Review: Het Neger Boek door Lawrence Hill

15 oktober 2014

Weer terug van weggeweest, een nieuwe black book review door Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer haar review van een heftig boek over de tot slaaf gemaakte Aminata uit Guinee, Het Neger Boek door Lawrence Hill.

boek review negerboek

Het Neger Boek

Lawrence Hill

Aminata Diallo (Meena Dee)

In dit boek lees je het verhaal van de 11-jarige Aminata die in een vredig dorpje genaamd Bayo in Guinee (West-Afrika) opgroeit. Met een vader als ijzersmid en een moeder als vroedvrouw heeft het gezin veel aanzien. Van haar vader leert Aminata lezen uit de Koran (lezen is iets wat voor veel meisjes uit het dorp vanzelfsprekend is) en ze assisteert haar moeder vaak bij de geboorte van vele baby’s in het dorp. Aminata heeft het goed en is een gelukkig kind. Totdat dit allemaal wreed verstoord wordt door de komst van de “toubabs”, de blanken. Zij vernielen haar dorp, doden vele bewoners en ontvoeren jonge jongens en meisjes waaronder Aminata. Zo begint haar slopende tocht te voet naar een indigo plantage in South Carolina (Amerika).

Aminata, die door de blanken omgedoopt wordt tot Meena Dee maakt onderweg en tijdens haar verblijf de meest vreselijke dingen mee. Toch blijft ze volhouden dat ze ooit, al is ze oud en versleten, zal terugkeren naar haar thuisland. En ze doet er alles aan om die wens in vervulling te laten gaan. Aminata, de hoofdpersoon uit dit boek,  is één brok kracht!

Door haar kennis en intelligentie weet zij zich een weg te banen naar haar welverdiende vrijheid. Deze weg is lang en afschuwelijk, maar zonder de kennis die ze van haar ouders kreeg, had ze die weg niet kunnen bewandelen.

Het zogeheten Negerboek heeft echt bestaan; Lawrence Hill, de schrijver van dit boek, stuitte op dit boek tijdens stamboomonderzoek. Het bleek een nauwkeurige opsomming te zijn van slaven die naar Novia Scotia (huidig Canada) vertrokken. Ook stond er precies in hoe oud en fit ze waren en of ze hun vrijheid hadden verkregen. Dit gedetailleerde boek heeft hem geïnspireerd tot het schrijven van deze roman.

Ik vond het mooi te lezen dat Aminata zich aan elke situatie kon aanpassen, al was het als slaaf in een van juten gemaakte omslagdoek of in een loodzware Engelse jurk. Ze bleef te alle tijden trouw aan wie ze was en waar ze vandaan kwam. Ze vergat het geen moment, ze was er trots op en deelde het met wie het ook wilde horen. Blank of zwart, rijk of arm.

Niets eigenlijk.

8

Dit is zeker een ThisGirlSBlack-worthy boek! Het gaat niet alleen over een donker meisje, maar ook over Afrika, ons moederland. Ook wordt er in weinig boeken zo levendig (en heftig) verteld over de oversteek die de tot slaaf gemaakten doorbrachten. Aminata is een voorbeeld van waar onze voorouders doorheen moesten gaan en hoe zij hebben gevochten voor een recht dat zij al bezaten en hen weer werd afgenomen, zodat wij tegenwoordig vrij kunnen gaan en staan waar we willen. Een must read voor iedereen die meer wil weten over de slavernij.