This Girl’S Black Book Review: Hoe Duur Was De Suiker door Cynthia McLeod

16 februari 2014

Al vele malen heb ik geschreven over de film ‘Hoe Duur Was De Suiker’, tot ik ineens me bedacht dat ik nooit over het boek heb geschreven? Gelukkig heeft ThisGirlSBlackBook Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer lees je of het boek beter is dan de film: Hoe Duur Was De Suiker – door Cynthia McLeod.

boek review hoe duur was de suiker

Hoe Duur Was De Suiker?

Cynthia McLeod

Sarith Aäharon en Elza Fernandez

Het verhaal speelt zich af in Suriname in de 18e eeuw. De jonge joodse halfzusjes Sarith en Elza komen uit een plantersfamilie. Ze zijn rijk en genieten van een leven vol feesten, pracht en praal. Daartegenover staat het grillige leven van hun slaven. Die wonen en werken op de suikerplantage van de familie. Zij lijden honger, werken van de vroege ochtend tot in de late avonduren onder onmenselijke omstandigheden. Niet dat een van de zusjes zich daarmee bezighoudt…Sarith is jong en beeldschoon en maakt daar goed gebruik van. De jongemannen staan voor haar in de rij. Maar als de liefde van haar leven waarmee zij dacht te trouwen, onverwachts voor een ander kiest, raakt ze erg verbitterd. Haar eenvoudige ietwat naïeve zus Elza trouwt daarentegen wèl, met Rutger le Chasseur, een man op stand. En dat is moeilijk te slikken voor Sarith, die inmiddels al richting oude vrijster gaat. Toentertijd draaide het leven van een vrouw om het huwelijk. Meisjes trouwden al op 17-jarige leeftijd en het liefst met een man met status. Vastbesloten om geen oude vrijster te worden, besluit Sarith het huwelijk van haar zus te saboteren. Ze probeert haar zwager (die toch al een zwak voor de mooie Sarith had) te verleiden en hem van haar zus af te pakken. Na een lange en pijnlijke strijd tussen de zussen kiest Rutger uiteindelijk toch voor zijn vrouw en vertrekt met Elza en hun kind naar Nederland. Opnieuw is Sarith alleen, zonder man en zonder zus.

Uit wanhoop trouwt ze met de weduwnaar Julius Robles, die de zusjes van kleins af aan de bijnaam ‘Noso’ (neus) gaven vanwege zijn grote neus. Hij houdt veel van Sarith, maar de liefde is niet wederzijds. Sarith gaat aan de lopende band vreemd en ontvlucht zo vaak ze kan de saaie plantage om feesten te bezoeken en kleding inkopen te doen.

Tussen het sneue verhaal van Sarith door lees je ook over het leven in het koloniale Suriname vanuit de ogen van Mini Mini, de lijfslavin van Sarith. Zij is even oud als haar ‘Misi’ (meesteres) en zorgt er al van kleins af aan voor dat het haar meesteres aan niks ontbreekt. Mini Mini vindt ook liefde maar raakt die kwijt als hij zich gedwongen aansluit bij het ‘Rode Mutsen’-leger en moet strijden tegen de Marrons (naar de jungle gevluchte slaven die de plantages plunderen en eigenaren om het leven brachten). Nadat Sarith trouwt met Julius (aka de Neus), verhuist Mini Mini als vanzelfsprekend mee. Hier ziet zij hoe Julius’ toewijding en liefde niet worden beantwoord door zijn vrouw. Dan bevalt Sarith van een zoon, waar ze totaal niet naar omkijkt, tot verdriet van Julius. Natuurlijk neemt Mini Mini de zorg van zoon Jetro op zich. Geheel tegen de verwachting in bloeit er een bijzondere liefde op tussen Julius en Mini Mini. Zal Sarith haar lijfslavin hiervoor eindeloos straffen of kiest ze eieren voor haar geld?

De manier waarop het verhaal geschreven is, is zo ontzettend levendig! McLeod schrijft op een manier waarop het lijkt alsof je een tijdreis maakt en rondloopt op Surinaamse grond tussen de koetsen, hoge pruiken en bezwete hardwerkende bruine lijven in de 18e eeuw. Zij kan zo levendig schrijven dat je als lezer echt terug gaat in de tijd, de omgeving ziet, het leed van de slaven voelt, medelijden hebt met de zachtaardige Elza, die arme Mini Mini, maar ook met de verwende Sarith. Op sommige momenten wil je Sarith een baka anu klap geven en op andere momenten wil je haar omarmen. Zij is immers ook maar een product van haar opvoeding en omgeving. Ook vind ik het mooi hoe McLeod fictie met feiten combineert. Het verhaal van de meisjes heeft nooit echt plaats gevonden. Maar de plantages en Joden Savanne hebben bestaan en zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen. Sommige namen van bijvoorbeeld plantage houders zijn de namen van de originele eigenaren.

Ik heb eigenlijk geen minpunten kunnen vinden aan dit boek. Als ik dan echt iets moet noemen, had ik misschien wat afbeeldingen van Surinaamse plantagehouders en of slaven willen zien. Aangezien het boek meerdere keren en op verschillende manieren is uitgegeven, zou ik ook een versie met afbeeldingen verwachten.

9

ZEKER! Ik vind dit tot op de dag van vandaag een van de mooiste boeken die ik gelezen heb. Is het omdat mijn roots in Suriname liggen? Dat zou kunnen. Ook al zou dit niet het geval zijn, dan nog vind ik het een prachtig verhaal dat zich afspeelt in een tijd die veel invloed heeft gehad op het leven dat we nu leiden.

Lees en bekijk hier ook de post over de vierdelige serie over ‘Hoe Duur Was De Suiker?’