Book reviews Home Lifestyle Mommy

This Girl’S Black Book Review: Lelijk door Constance Briscoe

29 december 2013

Alweer een tweede boek review door Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer een boek review over: Lelijk- Constance Briscoe.

boek review constance briscoe

Lelijk

Constance Briscoe

Constance (Clare) en haar moeder Carmen

Het boek gaat over het persoonlijke verhaal van Constance Briscoe, de eerste donkere rechter in Engeland. Zij komt uit een gezin van zes kinderen en wordt als enige van de zes kinderen geestelijk en lichamelijk mishandeld door haar eigen moeder en stiefvader. Haar eigen moeder haat Constance uit de grond van haar hart en vertelt haar herhaaldelijk dat ze haar maar al te graag had willen laten aborteren maar dit niet heeft gedaan omdat het toen nog niet legaal was. Door de onophoudelijke mishandelingen plast Constance bijna elke dag in bed en krijgt daarvoor nog eens een extra pak rammel. Haar broers en zussen zien de onmenselijke mishandelingen voor hun ogen gebeuren maar durven niet in te grijpen. Zo gaat Constance dag in dag uit door een hel in haar eigen huis, een plek waar een kind van haar leeftijd zich juist veilig zou moeten voelen. Maar… ondanks alle mishandelingen blijft ze haar dromen hebben.

Zonder twijfel: de kracht van Constance. Ze werd op afschuwelijke wijze mishandeld en vernederd door haar eigen moeder. Elke dag benoemde haar moeder hoe lelijk Constance in haar ogen was. Ongelooflijk om te lezen hoe haar moeder, DE persoon die haar juist zou moeten omarmen met liefde, haar zo behandelde. Van zoveel onmenselijkheid kreeg ik echt kippenvel. Hoe jong ze ook was en hoeveel vernederingen ze ook onderging, ze bleef vasthouden aan haar droom om de eerste donkere rechter in Engeland te worden. And she made it!

constance briscoe

Ik heb bij dit boek eigenlijk geen minpunten kunnen vinden. Ik heb het verhaal werkelijk verslonden! Het enige wat ik graag had willen zien is bijvoorbeeld een foto van vroeger en van nu. Van haar, haar moeder of een klassenfoto.

9

‘Lelijk’ is zeker een aanrader! Vooral voor de donkere lezer, omdat de moeder van Constance haar vernederde omdat ze een lelijk donker uiterlijk zou hebben. Volgens haar moeder had Constance alle “verkeerde” uiterlijke kenmerken die haar zo lelijk maakten: ze was té zwart, ze had een brede neus, te volle lippen en vreselijk kroes haar. Hierdoor werd Constance neergehaald, uitgelachen en belachelijk gemaakt. Maar ondanks deze vernederingen bleef Constance in zichzelf geloven en maakte ze haar droom waar. Door dit heftige boek heb ik wel een boodschap geleerd: “Count your blessings and fight for your dream!”

UPDATE:

In 2008 schreef Constance Briscoe een boek “Beyond Ugly” , over hoe de jarenlange vernederingen in haar jeugd ertoe hebben geleid dat zij diverse plastische chirurgische operaties heeft ondergaan. Zij heeft onder andere haar neus en lippen laten versmallen. Erg treurig eigenlijk, dat zij haar droom heeft waargemaakt maar de vernederingen nooit geestelijk te boven is gekomen.