This Girl’S Black Book Review: Vaarwel Broer- Edwidge Danticat

3 juli 2014

Het is weer tijd voor een prachtige book review! Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer lees je haar review van een een boek dat al heel lang in mijn kast lag. Ik kwam er niet zo makkelijk doorheen, maar Melissa wel. Wat vond zij van dit boek over het leven van twee broers?

book review vaarwel broer

Vaarwel broer

Edwidge Danticat

Edwidge, André (vader) en Joseph (oom)

‘Vaarwel broer’ gaat over het leven van Edwidge Danticat geboren in Port-au-Prince Haïti in de jaren 70. Veel Haïtianen verlaten hun geboorteland in die tijd om te ontsnappen aan de alsmaar groeiende armoede, criminaliteit, corruptie in de politiek en om op zoek te gaan naar een beter leven. Zo ook Edwidge’s ouders André en Rose. Edwidge is dan 4 en haar broertje Bob 2 als hun ouders Haiti verlaten. Haar vaders broer Joseph en diens vrouw Denise nemen de zorg voor de kinderen op zich. Joseph is een strenge man met een groot hart en tante Denise is een deftige vrouw met scherpe tong maar vol zorg en liefde. In de loop der jaren ziet Edwidge ze steeds meer als ouders in plaats van oom en tante. Vooral de band tussen haar en Joseph wordt ijzersterk.

Ondertussen zijn haar ouders vertrokken naar New York waar haar vader aan het werk zal gaan als taxi chauffeur. Na drie jaar keren ze terug om hun kinderen te zien de kinderen wanneer Edwidge 7 is. Gedurende die tijd gaat Edwidge door een rollercoaster van emoties en belevingen. Zo krijgen zij en haar broertje tuberculose (een veel voorkomende ziekte in die tijd). Ook maakte ze van dichtbij mee hoe haar oom, een krachtige man en voorganger in zijn zelfgebouwde kerk, zijn stem moest opgeven na het verwijderen van een kwaadaardige tumor in zijn keel. Ze maakte mee hoe hij haar eens zo statige oom nu verslagen door het leven ging. Gelukkig wint hij dat statige later weer terug.

Op haar twaalfde wordt ze definitief herenigd met haar ouders en gaat ze in Amerika wonen. Eenmaal in Amerika ziet ze verdrietig aan hoe haar geboorteland door een zware tijd gaat. Eerst de allesverwoestende tropische storm Jeanne in 2004. Daarna de rebellie in 2004 waarbij haar oom Joseph (toen 81 jaar) door een misverstand het land uit moet vluchten voor zijn leven. Uiteindelijk moet Edwidge afscheid nemen van de twee belangrijkste mannen in haar leven. In dit boek vertelt zij het levensverhaal van haar vader en zijn broer. Het boek is een soort ode aan deze broer en aan het eind van het boek voelt het alsof je de broers zelf heb gekend.

De karaktereigenschappen van de twee broers André en Joseph, ze zijn allebei trotse mannen. Maar allebei gaan ze tot het uiterste voor hun gezin en familie. De een maakt de moeilijke keuze zijn kinderen achter te laten om in een vreemd land een nieuw leven te beginnen voor hem en zijn gezin. Een land waar hij als buitenlander helemaal onderaan de ladder moet beginnen en vaak respectloos wordt behandeld. De andere broer had een belangrijke positie als voorganger en raakt zijn stem kwijt dankzij een tumor. Ondanks alle misère weigert hij hulp van anderen en blijft hij zijn eigen zaakjes regelen met behulp van een pen en een notitieblokje. Ook zorgt hij, samen met zijn vrouw, voor 4 kinderen waarvan ze maar van één de biologische ouders waren. Deze broers lieten zich niet uit het veld slaan en gingen door het vuur voor hun vlees en bloed.

Ik kwam moeilijk door het eerste deel heen. Misschien omdat het verhaal van het leven van de broers pas in het midden van het boek begint.

6

Dat denk ik wel. Veel van de personages uit het boek zijn herkenbaar. Iedereen uit een black family heeft wel zo’n tante Denise die geen blad voor de mond neemt. Een tante die altijd tot in de puntjes verzorgd is en waar je altijd van op aan kan. Of een oom Joseph, die zo trots als een pauw is, maar ondertussen zo grappig en speels als een kind. Heel herkenbaar en het geeft je ook een beetje een beeld van het land Haïti, haar bewoners en geschiedenis.

LIKE ThisGirlSBlackBook op Facebook