Book reviews Home Life Lifestyle

NIEUW BOEK: Suriname Beken(d)t door Raul Neijhorst

22 mei 2016

Onlangs ontving ik een prachtig boek dat ik met jullie moest delen: Suriname Beken(d)t, een boek gemaakt door fotograaf Raúl Neijhorst, waarin 75 bekende Surinamers zijn geinterviewd en hun ‘geheim’ vertellen. In deze post laat ik je zien wat ik van het boek vind en welke interviews mij zijn bijgebleven:

Over het boek Suriname Beken(d)t:

Suriname Beken(d)t is het boek van fotograaf Raul Neijhorst waarin 75 Bekende en Bijzondere Surinamers hun geheim blootgeven. De fotograaf reisde naar diverse plekken om Srananmans op te sporen die hun steentje hebben bijdragen aan en in de samenleving. Deze bundeling van 75 unieke Surinamers, de een met meer raakvlak met Suriname, de ander meer met Nederland maar éen ding hebben ze gemeen: hun gemeenschappelijke noemer is Suriname. Moederland, thuisland, geboorteland. Voor ieder even waardevol.

boek suriname bekendt raul neijhorst

We hebben succesvolle zangers, presentatoren, comedians, sporters, zakenlui, juristen en ga zo maar door. Op diverse werkvelden zijn we vertegenwoordigd.

Mijn review:

Ik ben tegenwoordig niet iemand die gauw boeken koopt, maar dit is een boek waarvan ik iedere Surinamer zou aanraden om het te kopen of cadeau te geven. Toen ik het las kwamen er verschillende emoties voorbij: herkenbaarheid, verrassing en zelfs een beetje verdriet. Je leert de Bekende Surinamers die in het boek staan kennen op manieren die je niet eerder in een interview hebt gelezen. Er wordt natuurlijk veel gesproken over de Surinaamse achtergrond maar ook over hun beroep en hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn.

boek bekende surinamers

Raúl heeft in totaal 75 Bekende Surinamers geïnterviewd en geportretteerd. Iedereen heeft een oneliner of boodschap aan de lezer meegegeven en vertelt in het boek een bekentenis, geheimpje of iets anders dat men nog niet over ze wist. Ook hebben ze allemaal hun favoriete Surinaamse gerecht (veelal pom) en minst favoriete Surinaamse gerecht (veelal antroewa) verteld aan Raúl.

suriname bekendt

De interviews die mij het meest zijn bijgebleven zijn:

Soenil Bahadoer – de masala sterrenchef

soenil bahadoer

Soenil is echt een bijzondere chef kok die twee Michelin sterren heeft behaald met zijn kookkunsten. In zijn restaurant De Lindehof in Nuenen combineert hij de Franse keuken met de Surinaams-Hindoestaanse keuken en kookt hij de sterren van de hemel. Maar…in zijn vrije tijd rijdt hij geregeld stiekem langs de Maccie om een Fishfilet te halen, hahaha!! Prachtig portret!

Astrid Deira – piloot

astrid deira suriname bekendt

Astrid Deira is de eerste vrouwelijke commerciële piloot en captain van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij. Als kind kreeg ze te horen dat piloot worden iets voor jongetjes zou zijn. Ze bleef in zichzelf geloven en startte een pilotenopleiding die ze met veel bloed zweet en tranen behaalde. Ze werkte heel hard om de opleiding te betalen maar kwam op sommige tijd nog weleens geld tekort. Zo erg dat ze een keer heeft overwogen een nier te verkopen!! Of ze het heeft gedaan, lees je in haar interview.

Mireille Long – entrepeneur/blogger

mireille long

Een van de grondleggers van de natural hair scene is Mireille Long, of misschien is zij wel dé grondlegger. Ik weet in ieder geval dat zij mijn zus heeft geinspireerd om natural te gaan door middel van haar boek. Zij was de eerste die liet zien dat kroeshaar helemaal geen moeilijk haar is. Ook is zij de eerste Surinamer die een website/blog heeft opgezet. Inmiddels woont zij in New York.

Gerard Spong- strafpleiter

gerard spong suriname bekendt

Iedere Surinamer kent meneer Spong, dus dat is in principe niets nieuws. Wat wel echt nieuw  voor mij was was zijn verhaal over zijn jeugd en dat hij altijd al zijn woordje klaar had. Het allerleukste vind ik de bijna jongensachtige foto waarop hij aardbeien staat te eten. Het blijkt dat hij een echte aardbeienkenner en ontzettend gek op aardbeien is. Dit portret maakt hem ineens heel erg toegankelijk en zachtaardig.

Monique Mannen- Actrice

Maar…het interview dat mij het meest is bijgebleven is dat van Monique Mannen die in mijn all time favorite movie ‘Coming to America’ heeft gespeeld. Ik heb bewust geen foto gemaakt, zodat je benieuwd wordt om te kijken wie dit nou is. Ik kan je zeggen dat ik niet eens wist dat ze Nederlandse was!! Hoe dan ook, ze vertelt in het interview over Eddie Murphy en hoe ze zo ver is gekomen als actrice. Tegenwoordig woont ze in Los Angeles en geloof mij: ze is nog steeds even mooi als in de film van tig jaar geleden!

Kortom, gaat dat zien! Gaat dat kopen! Het boek is behalve makkelijk leesbaar ook nog eens echt heel mooi vormgegeven. De foto’s zijn een verfrissing in vergelijking met de portretten die je normaal in boeken ziet. Dit is leuk, luchtig en echt iets nieuws.

Het boek kost €40 en is te koop via deze website van Suriname Beken(d)t.

Heb je al kennis gemaakt met onze nieuwe foodblog Thisgirlcancook met Surinaamse en wereldse recepten? Klik op de foto voor de site:
tgcc banner