City reports Home Lifestyle Travel

TGSBB goes Mallorca: deel 1

5 oktober 2014

Herfst, lieve mensen. Regen, kou en het wordt weer vroeg donker. Daar had ik nog even helemaal geen zin in dus boekte ik een vakantie naar Spanje. Ik koos voor het eiland Mallorca, omdat dat niet al te lang vliegen was en ik sinds Bali het snorkel-virus heb te pakken. Op Mallorca kun je niet alleen geweldig snorkelen, maar ook zwemmen in prachtige baaien, heerlijk eten en uitrusten. Hier mijn foto diary van deel 1.

De tv junkies onder ons kennen Mallorca van het bloedordinaire programma ‘The Villa’ waar een groep Britten een week lang in Magaluf of El Arenal (twee plaatsjes in het zuiden van Mallorca) in een mooie villa werden gezet om mee te doen aan een datingshow. Dit leverde hilarische taferelen op en breidde mijn Britse woordenschat uit tot de veelgehoorde woorden: ‘Wanker’, ‘slapper’, ‘tart’ en ‘flashing mi tits’. De mannen, vaak genaamd Gary afgekort tot ‘Gaz’, waren óf wit en binnen no time rood verbrand óf oranje, mega gespierd en een soort Peter Andre kopie. De vrouwen daarentegen liepen (ongeacht het weer of de activiteit) in opgewaardeerde riemen (in hun ogen waren dat rokjes) en deden snogging and shagging met wie ze wilden.

Toen ik mijn vakantie boekte wist ik welke plekken ik dus absoluut moest vermijden; rondom Palma de Mallorca, Magaluf en El Arenal. Deze plekken zijn gewoon Brits. Er is niets Spaans meer aan. Ik koos ervoor om rond te reizen (met vriendlief en baby in buik) van het Noorden, naar het platteland in het Westen en te eindigen in een badplaatsje in het Zuiden.

Dag 1:

Na een lekker rustig vluchtje met de Spaanse maatschappij Vueling komen we aan op Palma de Mallorca. In Nederland is het geloof ik 17 graden, en hier is het 30 graden!! Superwarm, dus ik doe maar gelijk mijn jasje uit en mijn hoed op. Met onze huurauto rijden we naar huisje nummer 1, dat we via Airbnb hebben gehuurd in een dorpje genaamd Buger.

Daar aangekomen lijkt het wel een soort Spaanse droom op het platteland. Het is een superknus ecologisch huisje in de middle of nowhere, omringd door vijgenbomen.

De eigenaresse heeft verse vijgenjam voor ons gemaakt en nadat we snel een broodje eten, verkennen we de omgeving rond Buger. Later in de avond gaan we naar Ca’n Picafort en lopen we langs de boulevard die erg touristisch is. My oh my, de Britten zijn hier ook…en ook de Duitsers hebben hier hun terrein veroverd. Ik spot zelfs een schnitzelhause. Als klapper op de toeristische vuurpijl, zie ik een Jamaicaanse tent waar het persooneel van verre mensen loopt te werven in mutsen met nep rastavlechten eronder. Ik begrijp deze petten echt niet, ze zijn gewoon zo fout, period!

Uiteindelijk vinden we plek bij de minst toeristische plek van de boulevard, waar we paella eten en mijn vriend een zalige huiswijn drinkt. Lekker vroeg erin om de volgende ochtend weer fris en fruitig te zijn!

Dag 2

1In het heerlijke huisje word ik wakker en hoor ik echt alleen wat krekelgeluidjes. Het is hier zoooo rustig, zo sereen. Als ik het raam open doe, zie ik dit uitgestrekte landschap. Ik zucht… wat een leven!

Ondertussen heeft mijn vriend ontbijt gemaakt met knapperig brood en vers fruit. Hij is heel lief van aard hoor, want met mijn dikke buik kan ik echt veel minder dan normaal en komt veel op hem aan. Gelukkig moppert hij niet wanneer ik een enorme strandtas inlaad die hij vervolgens mag sjouwen, hihi.

Ik heb van tevoren de mooiste strandjes uitgezocht en een daarvan is het strand van Alcudia, een prachtige baai met wit zand en helderblauw water. Helaas is het strand allesbehalve rustig, er zijn nog best veel toeristen en vooral veel mensen met de zogeheten leren huid. Toch even een duik genomen in het ondiepe water. Daarna besluiten we het stadje Alcudia te bezoeken om te lunchen.

Alcudia is alles wat je verwacht van een Spaans stadje; mooie huizen, limoenboompjes, oude Spaanse mensen die olijven eten op een terrasje en kleine winkeltjes met ambachtelijke lokale producten.

10Na wat rondlopen stuitten we op een leuk restaurant S’Arc met een prachtige binnentuin. Dit lijkt toch net een schilderij zo mooi??

8Zoals ik altijd graag in Spanje doe, eet ik tussen de middag warm, een zogeheten ‘menu del dia’. Dit is een dagmenu dat bijna alle restaurants in Spanje hebben, zodat iedereen (ook mensen met een kleinere beurs) kan genieten van een drie-gangen maaltijd voor €10. Die €10 is dus voor een 1 glas wijn/bier/water/fris, een voorgerecht, een hoofdgerecht, en een nagerecht of koffie/ thee toe.

In dit geval neem ik de Spaanse ham met meloen en olijfolie, mijn vriend kiest de zalige gazpacho. Hieronder zie je ook de hoofdgerechten; risotto met verse gamba’s en paddenstoelen en varkensmedaillons met lokale groenten. Als dessert krijgen we een fris bolletje citroenijs.

6Na het eten ben ik behoorlijk vol, maar moet ik toch even de lokale winkeltjes bekijken. Ik zag namelijk overal van die Menorquinas (leren slippers van het eiland Menorca ), die hier €10-25 kostten en in Nederland veel duurder zijn. Helaas kon ik mijn maat niet vinden, maar koop ik wel heerlijke olijfolie uit Mallorca.

11Na het stadje wil ik nog even naar een verlaten strandje, helaas was dit iets teveel van het goede aangezien je daarvoor een behoorlijke wandeling moet afleggen van 40 minuten. Normaal draai ik mijn hand daar niet per se voor om, maar nu vind ik dat te riskant.

We besluiten naar huis te rijden, even te rusten in de hangmat en daarna op te frissen voor het avondeten. Omdat ik in de middag al zoveel heb ik gegeten, hoef ik niet nog een keer drie gangen te eten.

12We gaan naar het dorpje Sa Pobla, waar blijkt dat op maandag bijna alle restaurants gesloten zijn. Slechts één klein visbarretje is geopend en daar eten we lekker simpel; olijven, gegrilde pepers en albondigas (gehaktballetjes).

13De eigenaar raadt ons de Mallorquinse taart aan, een soort bladerdeeg met veel poedersuiker en slagroom. Iets teveel van het goede om de dag mee af te sluiten (maar wel lekker!). Tonnetjerond lig ik in bed. Wat een heerlijke dag!

Dag 3:

Op dag 3 gaan we alweer naar de tweede bestemming, in dorpje Villafranca de Bonany. Helaas is hier een beetje gedoe met de verhuurder, die van de tussenpersoon haar geld nog niet had ontvangen. Erg jammer, maar ze geeft ons gewoon de sleutels van het huisje. Dit huis is heel wat anders dan het eerste huis.

Echt typische Mallorca style met prachtige balken van binnen en geheel witgeverfd. Het dorpje zelf lijkt wel helemaal verlaten! Nadat ik me weer heb opgefrist gaan we op pad waar we onderweg broodjes halen bij Lidl.

Dit vind ik echt een geniaal systeem! Zo heb je dat gedoe niet meer mensen die met hun vieze handen aan de broodjes zitten. Ik dacht dat ik echt iets nieuws had ontdekt, vertelt mijn moeder dat we dit ook hebben in de Nederlandse Lidl. Kent iemand dit systeem? Ik heb het nooit eerder gezien.

Bij de kassa kom ik dit rare pak met snoepjes tegen…uhmmmm??!! Maar snel verder racen op weg naar het strand.

16Deze keer heb ik het strand van Cala Torta uitgekozen, ook een eindje rijden, maar wederom een mooi strandje. Als we daar aankomen, komt de geur van verse gamba’s mij tegemoet. Het enige strandtentje dat er zit, is meteen het lekkerste strandtentje uit de regio. De vis wordt zo voor je klaargemaakt en eet je onder het genot van een ijskoude cerveza.

Omdat ik net een broodje op heb, besluit ik de gamba’s te laten voor wat ze zijn en een beetje te gaan zwemmen. Het water is zoooo heerlijk!!! Helaas geen snorkel gear mee, maar het water is zo helder dat je de visjes wel kunt zien zwemmen, ook zonder bril.

Op de terugweg rijden we langs het dorpje Petra, waar een soort wegrestaurant Es Cruce zit met een goede mix van toeristen en locals.

Wederom lekker Spaans gegeten, alhoewel ik niet met mijn vriend zou willen ruilen die het (hele) konijn van de grill kiest. Ik vind het er maar griezelig uitzien. Ik kies zoals je hierboven ziet voor de calamaris en brood met aioli en olijven. Zo simpel maar gewoon puur en perfect!

Daarna op huis aan, tijd om te douchen en te slapen!

Volgende week lees je deel 2 van de Mallorca vakantie!!

LIKE ThisGirlSBlackBook op Facebook
FOLLOW ThisGirlSBlackBook via InstagramTwitter of Bloglovin!
Schrijf je hier in voor de maandelijkse TGSBB Newsletter!
Als eerste op de hoogte van de laatste nieuwtjes:

2 Comments

• Reply yvonne 10 oktober 2014 at 7:30 AM

Ziet er heerlijk uit!
    ik wil ook even weg!
    Dat Lidlsysteem ken ik hier ook.
    Maar nog lang niet alle Lidl’s hebben dat.
    Zeker ideaal want nu geen vieze tengels aan mijn broodjes meer. ( klopt deze zin?)

• Reply TGSBB 10 oktober 2014 at 7:41 AM

Hahah klopt helemaal! Ik haat het ook als men met zn vieze tengels (ja echt) aan een broodje zit en het dan terugstopt. Krijg dan bijna een winti op ze! Lol! Hadden ze dit systeem maar overal!