Book reviews Home Life Lifestyle

This Girl S Black Book Review Fansi’s Stilte-Tessa Leuwsha

7 februari 2016

Fansi’s Stilte

Tessa Leuwsha

Fansi (Fancelyne Eveline)

Fansi’s Stilte gaat over de zoektocht naar de geschiedenis van de oma van Tessa Leuwsha. De geschiedenis van haar familie van vaders kant. Maar met oma Fansi als de corner stone van de familie. Geboren in 1905 en dochter van een blanke zendelingsdochter en een zwarte vader. In die tijd was het voor een blanke vrouw uit den boze voor het huwelijk zwanger te raken. En zwanger raken van een “kleurling” kon natuurlijk al helemaal niet! Oma Fansi heeft haar moeder om die redenen ook nooit gekend en is daarnaast bij de geboorte afgestaan.

Oma Fansi is 42 jaar na de afschaffing van de slavernij in Suriname geboren. De littekens van de slavernij waren nog erg pijnlijk en duidelijk zichtbaar in het land. Tessa Leuwsha zoekt in dit boek uit wat voor invloed de slavernij en apartheid had op haar oma, haar kinderen en haar omgeving. Tot aan Tessa’s eigen leven toe.

Het boek heet Fansi’s Stilte, omdat er Fansi weinig sprak ondanks de vreselijke dingen die ze meemaakte. Alle emoties werden verborgen gehouden.

review fansi's stilte tessa leuwsha

Ik vond het mooi om te zien/ontdekken hoe zich er een soort rode draad ontwikkelde gedurende de verhalen van Fansi en haar kinderen. Tot aan Tessa’s eigen leven en de stappen die zij neemt en genomen heeft in het boek. Ik zag ook mooie gelijkenissen van momenten in Tessa’s leven en in dat van haar oma en tantes en zelfs terugkerende karaktertrekken. Ik herkende dat van mijzelf.

Het is niet bedoeld als minpunt maar ik heb het boek niet als spannend of meeslepend ervaren. Af en toe komen er momenten in voor die je wel snel doen verder lezen maar niet echt die me aangrepen of shockeerden. Het boek is redelijk feitelijk gescheven.  Het was vooral de herkenning die ik erg leuk vond om te lezen, maar ik zat niet in het verhaal zoals ik bij sommige boeken wel heb.

Ik vond het wel mooi om scenario’s van de verhalen van mijn familie te herkennen. Mijn ouders bijvoorbeeld kwamen net zoals de ooms en tantes van Tessa Leuwsha in de jaren 70 naar Nederland om een betere toekomst te realiseren. En ook zij moesten erg wennen en leren omgaan met de voor hun zo vreemde normen en waarden. Dus de herkenbaarheid is groot, maar de spanning is iets minder.

7. Het verhaal is voor iemand die geen band heeft met Suriname niet per se een aanrader, omdat je weinig zal herkennen en het je misschien ook niet zo zou aangrijpen als dat het mij deed.

Jazeker! Vooral voor lezers die, net als ik, een soortgelijke familie geschiedenis hebben als die van de schrijfster.

Het boek heeft mij wel enorm aan het denken gezet… Suriname heeft een van de ontroerendste geschiedenissen van de wereld. En daar maak ik deel van uit. Het boek heeft mij ontzettend geprikkeld om ook te gaan graven in mijn familie, mijn geschiedenis. De geschiedenis van mijn opa’s en oma’s en hun kinderen. En zo veel mogelijk op papier te zetten en te archiveren voor mijn kinderen en kleinkinderen. Wie weet wat ik tegenkom!

Wil je al het laatste TGSBB-news ontvangen? Schrijf je dan nu hieronder in voor de  TGSBB-News letter!
LET OP: na aanmelding moet je je e-mailadres bevestigen. Pas dan sta je ingeschreven: