This Girl’S Black Book Review: Een Vrijheidslied van Gloria Houston

16 april 2015

Tijdens de slavernij werden gevluchte slaven weleens geholpen door blanke gezinnen, die onderdak boden en ze de grens over hielpen. Zo ook in het gezin van Bright Cameron, een meisje van 10. In het boek ‘een vrijheidslied’ lees je vanuit haar perspectief hoe het leven eruit zag van een gezin dat meehielp aan de zogeheten ‘underground railroad’. Weer een fijne black book review door Melissa Rooi-van Embricqs. Is dit boek een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Lees hier haar review van het boek een Vrijheidslied.

Een Vrijheidslied

Gloria Houston

Bright Cameron

book review een vrijheidslied

Een Vrijheidslied gaat over het verhaal van Bright Freedom Cameron die dochter is van Charles Cameron, een smid uit het noorden van Amerika. Het verhaal speelt zich af in de 19e eeuw. Bright is 6 jaar als het verhaal begint. Ze helpt haar ouders op de boerderij als ze er, op achteraf gezien grappige manier, achter komt dat haar ouders deel uitmaken van een ‘underground railroad’. Een netwerk van burgers en boeren die door middel van schuilplekken en geprepareerde trekwagens en koetsen een smokkelroute creëerde om gevluchte slaven te helpen het land te ontvluchten.

Toen Bright een keer eieren moest rapen voor haar moeder zag ze in een donker hoekje van het kippenhok twee grote ogen die haar aankeken. Ze liet haar mandje vallen en dook het hok uit. ‘Papa, papa kom gauw! De duivel zit in het kippenhok!’ Waarop haar vader het spelletje meespeelde om geen argwaan te wekken bij zijn dochter. Bright is erg nieuwsgierig en merkt bijna alles op. Daarom is haar vader Charles toch genoodzaakt zijn dochter het hele verhaal op te biechten op haar 10de verjaardag.

Vanaf dat moment krijg je als lezer  via Bright een kijkje in het leven van hun gezin en hoe de underground railroad eruit zag. Het waren veelal blanke burgers die hun eigen veiligheid (en vaak ook het leven) op het spel zetten voor de vrijheid van de gevluchte slaven. Sommigen deden het uit idyllische overwegingen, anderen hadden ooit in een soortgelijke positie gezeten. Net als de vader van Bright, die ooit contractarbeider was geweest. Hij was ontvoerd uit eigen land en moest in Amerika zijn ‘schuld’ terug verdienen door keihard te werken als slaaf. Toen hij na 10 jaar eindelijk een vrij man was, zwoer hij zijn vriend Marcus (een zwarte slaaf zonder kans op vrijheid) te helpen ontsnappen. Daarna is hij hulp blijven bieden aan gevluchte slaven, samen met Marcus en later ook zijn vrouw.

Het is mij bijgebleven dat er best veel mensen dit deden in die tijd. Als je er op betrapt werd dat je slaven hielp werd je sowieso door de hele gemeenschap met de nek aangekeken. Niemand kocht of verkocht meer wat van of aan je als je niet al gearresteerd of vermoord  was. Je hoort en leest best veel over slaven die gevlucht waren en in een andere staat of land een nieuw leven opgebouwd hadden. Maar dat was sommigen nooit gelukt als deze mensen er niet waren.

Het boek is dun en het verhaal dus kort. Bij sommige gebeurtenissen in het leven van Bright kon de schrijfster wat mij betreft wat langer stilstaan.

7

Het is wel een TGSBB waardig boek, omdat het over de slavernij gaat bijvoorbeeld en over strijd en overwinning. Maar het is niet het beste boek dat ik ooit heb gelezen. Hoewel het onderwerp zich er wel voor zou kunnen lenen, miste ik dat pakkende en meeslepende. Ik hou er persoonlijk van als je zo in de ban van het verhaal bent en je het boek bijna niet weg wil leggen. Dat had ik, ondanks het mooie verhaal, niet bij dit boek