This Girl’S Black Book Review: Sultana door Jean P. Sasson

6 april 2014

Eindelijk weer een book review van Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer lees je haar review over een van de heftigste boeken die ze ooit las, over het treurige leven van een steenrijke Saudische prinses: SULTANA. Ben je benieuwd naar haar leven in een gouden kooi? Lees gauw verder:

book review sultana

Sultana

Jean P. Sasson

De Arabische prinses Sultana

Sultana is een prinses die geboren is in de koninklijke Al Sa’oud familie. De Al Sa’oud familie is een enorm rijke familie die zich alles kan veroorloven wat men met geld zou kunnen kopen. Je zou denken dat prinses Sultana niets te klagen heeft. Of toch wel? Ondanks het feit dat zij een prinses is, is ze geboren in Saoedi-Arabië, een land waar een vrouw, prinses of geen prinses, weinig tot geen vrijheid heeft. Sultana leeft in een gouden kooi, ze heeft op materieel gebied alles maar nul vrijheid. Zij heeft geen rechten of waarde als mens, de geboorte van een meisje wordt niet eens geregistreerd! Bijna alles wat zij doet of zal doen, wordt bepaald door een man. Of het nou haar vader, broer, oom, neef of uiteindelijk haar echtgenoot is. Als vrouw zal zij altijd moeten buigen voor een man. Vanaf het moment dat een meisje menstrueert wordt zij gehuld in een abaya, een zwarte mantel die over de kleding gedragen wordt. Haar schoonheid en identiteit worden verborgen voor eenieder van het andere geslacht. Ze trouwt met een man die haar vader voor haar uitkiest of met een man die van goeden huize komt en om haar hand vraagt. Liefde noch leeftijd spelen hierbij een rol.

Prinses Sultana heeft haar dagboekaantekeningen aan schrijfster Jean P. Sasson gegeven die er een boek over heeft geschreven. In dit boek lees je over haar leven binnen de paleismuren en ook over de Saoedische samenleving. Een uniek kijkje in een leven dat normaal voor de buitenwereld gesloten blijft. Omdat haar veiligheid op het spel staat is het boek geschreven onder een pseudoniem. Een pseudoniem biedt natuurlijk geen ultieme garantie voor veiligheid, maar prinses Sultana wil de wereld zo graag laten weten hoe het er met de vrouwen in haar geboorteland Saoedi-Arabië aan toe gaat, dat ze deze toch enigszins op het spel zet. Als haar ware identiteit zou worden onthuld, zouden zij en haar dochters zonder twijfel gestenigd worden.

sultana boek

Zo schrijft ze bijvoorbeeld over het verschrikkelijke verhaal van Sultana’s bloedmooie en intelligente 16-jarige zus Sara. Sara’s grote droom is om kunstgeschiedenis te gaan studeren in Europa, maar die moet ze aan de kant zetten om de vierde vrouw te worden van de 62-jarige zakenpartner van haar vader. Puur omdat hij en haar vader goede zaken gedaan hebben en er wellicht in de toekomst nog meer zaken uit zouden kunnen komen. Om de zakelijke band stevig te houden, mag hij zijn 16-jarige dochter huwen. Dat die dochter een eigen leven zou willen leiden en haar droom wil najagen om te studeren, doet er niets toe.

Het karakter Sultana vond ik het sterkst! Ik heb diep respect gekregen voor haar en vrouwen zoals zij. Sinds zij nog maar een klein meisje is, wakkert er een vuur in haar dat niet te blussen is. En zeker niet door een man! Zij ontwikkelt in haar kinderjaren zelfs een haat tegenover mannen. Ze kan er vooral niet tegen dat mannen in haar ogen misbruik maken van de Koran. Iets wat zij beschouwt als heilig en mooi, maken zij tot iets bruuts en interpreteren zij met haat tegenover vrouwen. Sultana maakte het haar missie tegen alles in te gaan wat de mannen in haar familie haar opleggen. Het mooiste van dit verhaal is dat dit haar ook nog is gelukt! Zo verzweeg ze bijvoorbeeld haar eerste menstruatie voor haar familie zodat ze niet gesluierd over straat hoefde. En toen het haar tijd was zich te huwen weigerde ze met iemand te trouwen waar ze niets voor voelde en/of vijf keer zo oud was als zij door zich tijdens de ontmoetingen met de familie van de bruidegom als een wilde, rebelse gek te gedragen. Zo ging zij op haar manier de strijd aan met haar dictators, de mannen in haar leven en omgeving. Sultana groeide op tot een vrouw met ontzettend veel moed!

Er worden Arabische woorden gebruikt in het boek, waarvan sommige direct worden uitgelegd of vertaald. In sommige gevallen gebeurde dit niet direct en moest je achter in het boek opzoeken wat het woord betekende. Ik vond dat soms wat onhandig lezen.

8,5

Ik vind van wel! Als je denkt aan een ‘black woman’ dan denk je aan sterk, no nonsense, buigzaam maar niet te breken. Dat zijn ook de type vrouwen waarmee de meesten van ons zijn opgegroeid. Strong women! Maar strong women komen in vele landen en streken voor. Zo ook (of vooral) in Saoedi-Arabië. En het is altijd goed te leren over andere culturen dan de onze. Zo leer je ze beter te begrijpen. ECHT een aanrader!

Vervolg op dit boek:

Sultana’s Dochters
Sultana’s Droom