Book reviews Home Life Lifestyle

This Girl’S Black Book Review: Tegen De Wind In van Ángeles Caso

8 maart 2015

Een waargebeurd verhaal gebaseerd op het leven van vele donkere vrouwen die naar Europa emigreren op zoek naar een beter bestaan. Is dat bestaan wel echt beter? Ook deze keer weer een fijne black book review door Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer haar review van het boek ‘Tegen de wind in’ van Angeles Caso.

Tegen De Wind In

Ángeles Caso

São

book review tegen de wind in‘Tegen De Wind In’ gaat over São, een Kaapverdische vrouw die als kind is voortgekomen uit een verkrachting. Haar moeder kan zich niet aan São binden en laat haar achter bij een verbitterde oude vrouw die São als haar oma ziet. Ondanks een keiharde opvoeding van deze oma en een reeks vervelende gebeurtenissen, laat São haar dromen niet varen. Ze is vastberaden om carrière te maken als arts in Europa. Daarom emigreert São op jonge leeftijd naar Lissabon (Portugal) in de hoop daar aan haar toekomst te werken. Ze is een pittige vrouw die weet wat ze wel en niet wil. Ze wil in ieder geval géén man noch kinderen. Ze wil vrij en succesvol zijn.

Maar ze belandt van de ene tegenslag in de andere op haar pad naar haar zo gewenste succes. Ondanks haar wens om te leven zonder man en kinderen, wordt São verliefd en krijgt ze zelfs een kind. Maar na een gewelddadige relatie met de vader van haar kind vlucht ze naar Madrid (Spanje), waar ze gaat werken als huishoudster bij een dame die aan een depressie lijdt. Ze raken heel goed bevriend en dankzij São’s aanwezigheid komt ze zelfs uit haar depressie. Werkloosheid, racisme, lichamelijk en seksueel misbruik, huiselijk geweld en nog veel meer ellende kruisen São’s pad. Toch houdt São haar hoofd omhoog en blijft ze haar droom koesteren.

Aan het eind van het boek leer je de schrijfster beter kennen en kom je te weten dat zij het verhaal van São vertelt. Haar naam komt niet voor in het boek maar als je het leest zou je denken dat het om de dame gaat waar São als huishoudster werkte.

In dit boek ervaar je de struggle van vele immigranten als zij hun land van oorsprong verlaten in de hoop op een beter leven in Europa. Je ervaart hoe zuur de werkelijkheid vaak voor ze is. Hard werken voor weinig geld. Weinig hoop op een voorspoedige toekomst. Ik vond het sterk dat de schrijfster de “problemen” van een westerse vrouw en die van een immigrant uit een arm land zonder kansen tegenover elkaar plaatste. Ze houdt je als het ware een spiegel voor. De dame met depressie sloot zichzelf op in haar peperdure appartement tjokvol kleding en een altijd gevulde koelkast. Ze had haar familie en vrienden om haar heen. Terwijl haar huishoudster São een vreselijk leven had gehad. Ze had alles had achtergelaten, was mishandeld, misbruikt, arm, redelijk toekomstloos en toch stond ze met haar rug recht en haar hoofd omhoog. Het liet mij echt even stilstaan bij wat ik allemaal had. Al het positieve in mijn leven.

Haar schrijfstijl. Het kan aan mij liggen, want ze word er om geroemd in verschillende tijdschriften en kranten, maar ik vind dat ze te lang en te levendig over een gebeurtenis doorgaat. Gaat het over de zonsondergang in Kaapverdië dan beschrijft zij ook het bloemblaadje dat drie meter verderop langzaam op de grond valt, de zwaluw die gracieus langs vliegt, het zweetdruppeltje dat van de wenkbrauw naar de neus loopt, enzovoorts. Ik houd van levendigheid, maar zoveel details vond ik eerlijk gezegd onnodig. Ook vind ik dat het verhaal pas in het midden van het boek echt interessant wordt. Hierdoor kwam ik er in het begin moeilijk doorheen.

7

Het is op zich een mooi verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar door de langdradige leesstijl weet ik niet of het een echte aanrader vind.