Book reviews Home Lifestyle Mommy

This Girl’S Black Book Review: Waarom? Daarom! van Roue Verveer

17 mei 2015

Is een Surinaamse opvoeding anders dan de Nederlandse opvoeding? Comedian en schrijver Roue Verveer beschrijft de verschillen in zijn eerste opvoedboek ‘Waarom? Daarom!’ Maar is dit boek een verstandige koop als je een opvoedkundig boek wil lezen? Melissa Rooi-van Embricqs las het boek en gaf haar eerlijke mening over dit boek. Haar review lees je hier:

Waarom? Daarom!

Roue Verveer

Roue Verveer en Mereltje

waarom daarom boek roue verveer

Roué Verveer maakt zich zorgen over de opvoeding in Nederland. Over slappe ouders die geen grens trekken. Over kinderen die de regie overnemen in huis. Hij vergelijkt zijn strenge opvoeding in het Suriname van de jaren tachtig met de manier waarop hij zijn twee zonen opvoedt – Amsterdam jaren tien – en wat hij om zich heen ziet. Niet gehinderd door enige wetenschappelijke kennis van zaken, schrijft hij even geestig als bevlogen over Surinaamse ‘je gaat doen wat ik zeg’-ouders en Nederlandse ‘wil je broccoli of spinazie’-ouders. Waarom? Daarom! is een opvoedboek met een knipoog, vanuit een nieuw, Surinaams perspectief gebaseerd op de theatervoorstelling ‘Voorwaardelijk Vrij’.

‘Waarom? Daarom!’ begint met een verhaaltje over iets dat Roue Verveer zelf eens heeft mogen aanschouwen: Een klein meisje genaamd Mereltje dat ongelooflijk tekeer gaat tegen haar moeder. Waarom? Omdat haar moeder geen chocoladeverrassingseitje wil kopen voor Mereltje. Mereltje scheldt hierop haar moeder uit voor “stom wijf”. Vanaf die scene gaat Roue Verveer terug naar zijn jeugd. Zou hij het toen durven zo tekeer te gaan tegen zijn moeder? Of beter gezegd: zou hij vandaag de dag leven als hij zo was tekeer gegaan tegen zijn moeder?

Scene uit het boek

‘Tim, heerlijke jongen, als we zo naar binnen gaan, zie je een heleboel interessante dingetjes. Ik wil dat we rustig door de paden lopen. Als je dat doet, mag je aan het einde iets lekkers uitzoeken. Afgesproken Tim?’ Tweeënhalve minuut later ligt Tim, de heerlijke jongen, krijsend op de vloer.
Nee, dan mijn moeder. Die instrueerde mij luid en duidelijk: `Roué, daar is de supermarkt, we gaan naar binnen, maar: Je wilt niks, je vraagt niks en je krijgt niks.’

Door het boek heen maakt hij veel vergelijkingen en dit zorgt vaak voor hilarische leesmomenten! Ook zijn de verhalen heel herkenbaar, of je nou Surinaams bent (opgevoed) of niet.

Het sterkst vond ik de manier waarop Verveer schrijft, namelijk heel humoristisch en luchtig. Alsof je naar een show van hem aan het kijken bent of alsof hij je gewoon een grappig verhaal vertelt. Hij dwaalt soms af naar een ander onderwerp en bedenkt zich dan na een tijdje weer waar hij het over had. Oh ja! Waar was ik? Het boek leest zo natuurlijk dat het lijkt alsof je een one on one gesprekje met hem hebt! Echt heel leuk gedaan!!

Ik had het persoonlijk iets leuker had gevonden als er in het boek ook foto’s van zijn jeugd stonden De straat waarin hij is opgegroeid of de school waarop hij als kind gezeten heeft. Foto’s van Roue toen hij klein en ondeugend was. Of toen hij DE oorbel had laten zetten waarmee hij dwars tegen zijn vaders regels inging. Maar goed, foto’s zijn privé en ik snap ook wel dat hij dat misschien niet wil delen. Voor mij zou dat zou het lezen wel nog leuker en levendiger maken. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag willen weten welk gezicht er bij de ge-wel-di-ge “Tant’ Wonnie quotes” hoort die zo vaak in het boek voorkomen

8

Het is een heel leuk en grappig boek met een onderliggende boodschap. In het begin lijkt het alsof hij de (Nederlandse) opvoeding van nu totaal afkraakt en voel je je op sommige momenten een beetje beschaamd. (oh…maar dat doe ik eigenlijk ook altijd zo… is dat fout dan?) Maar aan het eind laat hij weten dat er bij elke opvoeding wel wat op aan te merken is. Just love your kids! Al met al… zeker een leuk boek om in de kast te hebben!