Book reviews Home Lifestyle Mommy

This Girl’S Black Book Review: Ze noemden me duivelskind van Michaela DePrince

4 januari 2015

Weer terug van weggeweest, een nieuwe black book review door Melissa Rooi-van Embricqs, een 30-jarige moeder van twee lovely girls, vrouw van Vince, die-hard boekenwurm én ze kan nog schrijven ook! In deze rubriek geeft zij haar eerlijke mening over (black) boeken die zij leest. Is het een aanrader of kun je het boek beter laten liggen? Deze keer haar review van het heftige waargebeurde verhaal van de eerste donkere prima ballerina Michaela DePrince, “Ze noemden me duivelskind”.

book review ze noemden me een duivelskind

Ze noemden me duivelskind, vertaald: Taking Flight

Michaela DePrince

Michaela DePrince

‘Ze noemden me duivelskind’ vertelt het waargebeurd verhaal van ballerina Michaela DePrince. Michaela wordt in 1995 als Mabinty Bangura geboren te Sierra Leone midden in een burgeroorlog. In een cultuur waar een jongen meer waard is dan een meisje, helpt het niet mee als zij ook nog eens vitiligo (een huidaandoening die pigmentvlekken op de huid achterlaat) heeft en dus weinig kans heeft om later een man te vinden en te trouwen.

michaela de prince child

Als Michaela drie jaar is, wordt haar vader vermoord door rebellen. Haar moeder en zij moeten bij Abdulla, de broer van haar vader, intrekken. Die broer is het van af dag één niet eens met de opvoeding van het “lelijk” kind, zoals hij Michaela noemt. Hij vond het belachelijk dat haar ouders überhaupt tijd in haar staken en nu moest uitgerekend hij voor haar en haar moeder zorgen. Oom Abdullah verwaarloosde hen vreselijk en gaf hun nauwelijks te eten. Al het eten dát Michaela’s moeder kreeg gaf ze aan haar dochter waardoor zijzelf uiteindelijk stierf van de honger.

Oom Abdullah ziet zijn kans schoon om Michaela letterlijk te dumpen bij een harteloos weeshuis. Daar leert zij Mabinty (Mia) kennen, een meisje met dezelfde naam als zij, dat haar beste vriendin wordt. De kinderen in het weeshuis werden genummerd van nummer 1 tot en met nummer 27, waarbij 1 het meest geliefde kind was en 27 het minst geliefde. Michaela wordt nummer 26 en haar beste vriendin Mia krijgt nummer 27. Michaela en haar vriendin worden vreselijk slecht behandeld door de medewerksters van het weeshuis. Desondanks laat de kleine Michaela zich niet naar beneden halen en zoekt zij afleiding in acteren, spelletjes doen en is zij zeer leergierig. Op een dag vindt zij een tijdschrift met op de cover een prachtige ballerina. Michaela kan haar ogen niet van de ballerina afhouden en ziet die afbeelding als de definitie van geluk. Sinds het zien van die cover met de ballerina, is ze vastberaden om ook een ballerina te worden en net zo gelukkig te worden.

Na een tijdje wordt ze geadopteerd door een liefhebbend Amerikaans gezin. Vanaf dat moment heeft ze haar zinnen gezet op de kans om haar droom te verwezenlijken. Zij gaat de strijd aan met verschillende obstakels op de weg naar succes. Na haar moeilijke jeugd is het succes haar niet bepaald aan komen waaien, ze krijgt als ballerina te maken met racisme, jaloezie, dood, liefdesverdriet, onzekerheid en ga zo maar door. Op haar 18de leeftijd krijgt ze een unieke kans om zich bij het Nationale Ballet in Amsterdam te voegen. En daar schittert zij nog steeds in vol ornaat, gehuld in bescheidenheid. Haar dromen en wensen zijn eindelijk uitgekomen!

michaele de prins

Een van de sterkste punten vond ik hoe sterk Michaela al was op op jonge leeftijd. Toen ze in het weeshuis zo ongelooflijk slecht behandeld werd door de “aunties” (de werkneemsters) zat ze niet bij de pakken neer maar bleef ze hopen en in haar droom geloven. Ondanks alle tegenslagen putte ze kracht uit dingen waar anderen aan onder door zouden gaan. Dat vond ik heel mooi om te lezen.

Ik had misschien wat meer willen lezen over de rol van haar adoptie vader. Ik denk dat hij een beetje op de achtergrond wilde blijven, vandaar dat het niet naar voren kwam.

9

Dit is zeker een TGSBB waardig book! Als eerste omdat het over een donker rolmodel gaat. Daarnaast is zij een inspiratie voor vele donkere meiden die hun doel(en) willen bereiken maar daarvoor een moeilijke weg af moeten leggen. Of zij die bang zijn om te falen of gewoonweg niet uit hun comfort zone durven te stappen.
Ik vind dit boek ook een mooi beeld geven van adoptie. Michaela is één van elf kinderen waarvan negen geadopteerd zijn. Het respect dat ik heb gekregen voor haar en alle adoptie ouders is ontzettend groot. De kinderen kwamen met een rugzak vol ellende, angst en narigheid. En toch groeide ze stuk voor stuk uit tot liefhebbende, zachtaardige, getalenteerde volwassenen. Kortom, elke black girl kan wel een beetje kracht putten uit het verhaal van deze prima ballerina… wat zeg ik… POWER ballerina!