Book reviews Home Homepage Posts Life Lifestyle

YAY! Mijn kinderboek ‘Help, ik heb de babyblues’ is uit!

22 oktober 2017

Iets meer dan een jaar geleden zag ik een oproep voor beginnend schrijvers om diverse kinderboeken te maken. Uit meer dan 100 reacties werd mijn verhaal gekozen en na een jaar training is het boek er dan eindelijk: “Help, ik heb de babyblues”, geschreven door mij, geïllustreerd door Anggita Soeryanto! In deze post zie en lees je er alles over!

Om heel eerlijk te zijn, had ik geen idee waar ik aan begon toen ik enthousiast een brief opstelde dat ik absoluut mee wilde doen aan het schrijverstraject van uitgeverij Sesam. Even in het kort: Studio Sesam is een Vlaamse uitgeverij die zich richt op het uitgeven van diverse kinderboeken zonder daar heel expliciet de nadruk op te leggen. In de verhalen hebben kinderen van kleur de hoofdrol zonder dat er expliciet over kleur wordt gesproken. Juist dit aspect vind ik bijzonder, dat je als gekleurd kind niet het gevoel krijgt dat je een rariteit bent.

Hoewel ik geen idee had waar ik aan begon, werd ik tot mijn grote dank uitgekozen! We startten eind oktober 2016 met een groep van 18 illustratoren en schrijvers. Nagenoeg elke meeting werd gehouden in Antwerpen, dus eens per maand logeerde ik bij mijn lieve vriendinnetje Dieuwke (waarvoor DANK!).

Het jaar vloog om en voor ik het wist kwam de deadline in zicht. Het was nog even een zoektocht, want in de eerste instantie wilde ik een verhaal maken over een gemixt meisje dat niet op haar vader noch haar moeder lijkt en hoe ze daarmee om gaat. Helaas werd dat verhaal afgekeurd en kwam ik samen met mijn schrijfcoach Alice van der Geest tot een nieuw verhaal dat uiteindelijk “Help, ik heb de babyblues!” is geworden.

Ik had eerlijk gezegd ook geen idee dat een kinderboek schrijven zó moeilijk was. Dat heb ik echt onderschat. Wat ik wel wist was dat ik echt heel graag iets wilde toevoegen aan het witte kinderboekenlandschap (check dit artikel van NRC) , aan de single stories die worden vertelt (kijk vooral deze prachtige Ted Talk van Chimamanda Adichie) en aan een wereld die voor mijn dochter en toekomstig kind beter wordt (want YES: i’m with child again).

“Help, ik heb de babyblues”.

Mijn verhaal gaat over Lily, een meisje van Indonesisch-Surinaamse komaf, dat sinds de komst van haar broertje Edo merkt dat zij veel minder aandacht krijgt. Om de aandacht weer terug te krijgen, probeert ze zich als haar broertje te gedragen. Uiteindelijk komt ze erachter dat het veel fijner is om jezelf te zijn en daar trots op te zijn. Een mooi kinderverhaal over trots zijn op jezelf en het ontwikkelen van je eigen identiteit.

Voor mij is het een verhaal dat dichtbij mij ligt omdat ik in mijn kindertijd ook vaak iemand anders wilde zijn, een meisje met lange blonde haren dat van iedereen de aandacht kreeg en door iedereen werd bewonderd. Dat was wat ik zag op tv en in de boeken die ik las. Ik voldeed niet aan het schoonheidsideaal en wilde daarom iemand zijn die ik nooit zou kunnen worden.

Als kind gaf mij dat al een achterstand in het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Ik gun mijn eigen dochter het zó dat zij zichzelf een prachtige, slimme en grappige meid vindt die op niemand wil lijken maar gewoon tevreden is met wie zij is. Maar dit bereik ik alleen als zij de juiste voorbeelden heeft, in boekjes, in series en in andere media.

Ook vond ik het belangrijk om in dit boek iets van de Surinaamse en Indonesische cultuur te laten zien. Ik heb ervoor gekozen een aantal Surinaamse elementen in het verhaal te verwerken, zoals het gebruik van blauwsel, een Surinaams schilderij en Surinaamse cosmeticaproducten. Als speeltip heb ik ervoor gekozen om een recept voor Surinaamse gevulde monstereitjes te delen. Illustratrice Anggita heeft er voor gekozen om Indonesische elementen in het interieur en in de kleding terug te laten komen, zoals batik prints. In dit interview lees je meer over mij en Anggita.

Met dit boek ben ik weer een stap dichterbij mijn droom en doel in dit leven:

“Be the change you want to see.”

Hopelijk mag ik na dit boek nog velen andere boeken schrijven die kinderen laten zien dat ze er mogen zijn.

Als je mij en mijn droom wil supporten of het gewoon leuk vindt om dit boek te hebben, dan kun je mijn boek “Help ik heb de babyblues” kopen via deze webshop van Studio Sesam voor €12,95. Hier krijg je 2 boeken in één die gebundeld zijn (“Help, ik heb de babyblues”en “Stapelgek”, een stapelgek verhaal over autisme.)

En als je “Help, ik heb de babyblues!” hebt gelezen, laat me dan zeker weten wat je ervan vindt!

Liefs Tewa.